Sape klik sini memang baik...

09 December 2010

BuaH aPaKah Ini??

salam semua...

siapa tau pe nama buah ni??ni bukan sebarang buah tau..(^__^)

pada siapa yang tak tau tu...
nama buah ni ialah 'pisang kaki'..buah ni super duper sedap tau..

ni la rupa isi dalam dia...
"Pisang kaki sejenis buah yang berkhasiat yang mengandungi vitamin C, glukos, sukros, fruktos dan iodin, bernilai tinggi dari segi perubatan. Ia amat berkhasiat dalam menurunkan tekanan darah tinggi, meningkat pengaliran darah dalam pembuluh darah koronori, mengatasi masalah sembelit dan meredakan sedu. Sungguhpun buah ini disebut pisang dan berwarna kuning tetapi bentuk serta isinya tidak menyerupai pisang-pisang biasa yang lain. Buah yang berbentuk bulat, berisi ranggup dan berbiji ini berasal dari keluarga Ebenacea. . Serbuk putih yang terdapat pada permukaan buah pisang kaki yang kering juga manis rasanya dan mengandungi manitol, glukos dan vitamin C amat baik untuk paru-paru dan jantung" sumber

banyak rupanya khasiat buah ni...
tak sia-sia jadi kipas-susah-mati buah ni..hehe


p/s--->weekend ni nak gi cari buah ni la..

6 comments:

Lis Amir said...

macam tomato pun ade jugak, tp warna kuning. haha. sedap x?

kenshiro said...

yeah!! pisang kaki.. makan dikala baru keluar dari peti ais sgt sedaP!!

MR ChiCk said...

bile bkak da mcm roti.. hak3

Hana said...

mcm mn rasa dia? mcm rs pisang ke? ke rasa macam mangga?

Michael said...

Biasanya jumpa yg kulit merah atau oren je. Masa kat cameron highland, jumpa pokok ni tengah berbuah lebat. Pokoknya besar mcm pokok rambutan

Tihara said...

cantik nya yellow..bese color oren..beli kat mana?

Letak Link Blog Anda Di Sini