Sape klik sini memang baik...

28 January 2012

Ulat Beluncas yang Menyerupai Ular

cuba korang tengok ulat beluncas a.k.a ulat bulu ni...
dah macam ular je rupanye kan


nama sebenar ulat ini ialah Deilephila elpenor yang lebih dikenali sebagai 'elephant hawk caterpillar'
ulat ni duk dekat negara omputih nun cam kat British dan Ireland.. ulat ni tak da kat Malaysia ye..


ulat ni panjang die 75mm.tapi kalau kat Malaysia, spesis ulat bulu semuanya kecil2 je. rasanya tak sampai 75mm kot. tengok gamba ni pun cam besar je rupanya


ianya akan menyerupai ular untuk mengaburi pihak musuh. ulat ini akan mengunjurkan bahagian yang paling depan sekali. bentuk yang paling depan sekali la yang akan menyerupai ular dengan tompok yang menyerupai seperti mata ular


yang ni pula, apabila ulat ni dah berubah jadi rama-rama. cantik la pulak kan

2 comments:

Abu Luqman said...

ini yang menarik ye...

Syat0za Zai said...

dah jd rama2 lawa plak.. tpi time jd beluncas tu geli ~haaha

Letak Link Blog Anda Di Sini